O ATRAGATOARE SUGESTIE PENTRU ZILELE DE VACANTA:MUNTELE ATHOS!.

Dar nu numai,as spune eu in completatea genericului.Si iata de ce.La locul pe care incerc sa vi -l recomand se poate ajunge oricand.Fie la sfarsit de saptamana,fie in concediu sau intr-o eventuala excursie individuala ori in grup, spre insoritele si ademenitoarele meleaguri ale Greciei.O tara deosebit de pitoreasca,beneficiara a unui relief diversificat si mereu atragator pentru orisicine,in care vestigiile unei istorii milenare se impletesc de minune cu atractiile moderne,actuale.Plecand de la aceasta succinta si necesara prezentare,spontan si cu nostalgia-mi caracteristica,imi reamintesc de un trecut,nu prea indepartat ,atunci cand,aflandu-ma in activitate la TVR,cu emotie, am pasit pentru prima data pe pamantul stravecii Elade.Insotit de un mai numeros grup de excursionisti si beneficiind de o vreme insorita(desi era prin luna octombrie),cu greu am reusit (in lipsa de timp)sa vad cu ochii si sa admir macar o mica parte din tot ce mi-am propus(tot ce sa filmat fiind mai apoi difuzat pe postul national de televiziune).Am vizitat totusi splendida Atena,cu Akropoli si cu celelalte vestigii, stadionul olimpic,Parlamentul si cu mai tot ce ti se ofera intr-o asemenea metropola.Am vazut deasemenea ,Thessaloniki(Salonicul),oras minunat,la poale de munte si la tarm de mare,Paralia si Larissa ,Patras si Katerini precum si Kalambaka,am urcat pe varf de Meteora,cu renumitele sale manastiri iar intr-una din zile am facut si o neuitata croaziera pe apele de un albastru ireal ale Marii Egee,cu acostari pe mai multe insule exotice.

Spre marele meu regret dar si al celorlalti amici de ocazie,nu am reusit insa sa urcam pe Muntele Athos pentru a cunoaste direct,la fata locului,…secretele vietii monahale!Totusi,ca o minima recompensa,ni s-au oferit ocazia de a ne informa,pe cat posibil, intr-o sala a unui interesant muzeu,despre istoricul si viata de pe acest mirific Munte,beneficiar al pamantului sfant.
Astfel am aflat ca in urma cu multi,multi ani a fost organizata acolo prima manastire.Un secol ma tarziu, s-a decretat Muntelui Athos ca pamant sfant, asa ca ,,niciunei persoane” cu exceptia calugarilor de aici sa nu i se permita sa incalce pamantul sfant de pe Muntele Athos. Aceasta interdictie impune ca nicio femeie nu poate pune piciorul pe Muntele Athos!Dupa acest decret, secole de izolare si devotament fata de religia ortodoxa a transformat Sfantul Munte intr-o aura mistica, unica.Dupa nici patru secole, la inceputul secolului al XV-lea, pe Athos au aparut 40 de manastiri slujite cu credinta de 40.000 de calugari. La acea vreme,deci atunci cand am vizitat Grecia,daca mai erau ceva mai mult de 20 de manastiri in care mai slujeau credinta Domnului aproximativ 1700 de calugari.De ce s-a ajuns aici?Raspunsul asteptat este cam greu de dat.Dar ,se pare,ca este unul invaluit de mister si doar cei de acolo i-l pot oferi, insa il tin secret cu toata sfiintenia lor.
Inconjurati de o bogatie incalculabila de comori ecleziastice, icoane rare si biblioteci intesate de-a dreptul cu manuscrise pretioase, calugarii din acele manastiri traiesc pur si simplu intr-un regim strict de rugaciune si munca neprihanite de frivolitati moderne. M-am intrebat si ma intreb:oare cati dintre noi am rezista ,macar cateva zile sau saptamani, unui asemenea regim monahal ?!Repet,barbatii care doresc sa viziteze Sfantul Munte , o pot face doar in baza unui permis special, obtinut de la Biserica Ortodoxa din Salonic.Se cuvine sa mai stiti ca prin anul 963, pe muntele Athos a fost ctitorita prima manastire de St. Atanasie. Acest loc era considerat cu mult timp inainte ca un loc sfant, care a atras zeci de pustnici pentru a imbratisa o viata contemplativa, adica o viata ichinata meditatiei si nu actiunii, insa o viata inchinata curateniei sufletesti. Asadar, deloc intamplator, pe acelasi loc sfant, s-a ridicat prima manastire, numita Marea Manastire Lavra, care era pozitionata pe un asezamant stancos, foarte aproape de partea de sud-est a peninsulei, insa destul de departe de civilizatie.Acesteia i-au urmat alte manastiri, incepand cu secolele al X-lea si al XI-lea.
In anul 1926, guvernul Greciei a decretat Republica Theocartica Athos, avand propria sa independenta, auto-guvernare, dar parte a statului grec. De-a lungul timpului au existat numeroase presiuni asupra guvernului elen ca lucrurile sa fie schimbate, insa , se pare ca Biserica Ortodoxa Elena are un cuvant greu de spus in politica statului grecesc, asa incat Muntele Athos ramane cu statutul de Republica Theocratica.
Mai trebuie sa stiti ca,asa cum atesta si multe documente,calugarii ortodocsi de pe Muntele Athos fac parte din categoria celor mai sanatosi oameni din lume!Ca si comunitatile ce traiesc in zonele mediteraneene ale Europei , calugarii de aici se bucura de o longevitate extraordinara, fiind lipsiti de boli cronice si alte boli ce afecteaza intreaga lume occidentala si nu numai.Care-i secretul longevitatii lor?In principiu, calugarii de pe Muntele Athos duc o viata simpla si austera. Ei au adoptat o dieta mediteraneana, cea mai mare parte a ei baazndu-se pe plantele si legumele cultivate si preparate in gospodaria manastirilor. Legumele si leguminoasele, proeminente in dieta lor sunt fierte in suc de lamaie sau ulei de masline aromatizat cu ierburi si condimente, inclusiv chimen, oregano, menta, patrunjel, marar, telina, ceapa si usturoi.Calugarii evita consumul de carne, iar pestele este consumat cu moderatie.Alcoolul este preparat in casa ( manastire) si este vazut ca un digestiv, asadar ca un aliment. Moderatia este secretul a tot ceea ce fac calugarii , astfel incat acestia sa aiba rareori mai mult de un pahar de alcool la fiecare masa.Dulciurile fac si ele parte din dieta . In afara zilelor de post, nu lipsesc de la masa lor tortul, baclava, halva, biscuitii, insa consumate moderat.Calugarii alterneaza zilele “fara post” cu cele “ cu post” , astfel: in zilele de marti, joi , sambata si duminica au voie sa manance cate doua mese pe zi ( una dimineata, una seara), ambele cu vin. Celalte zile sunt zile de abtinere ( mai mult de 200 pe an), in cazul in care doar o singura masa pe zi este permisa, de obicei la apus de soare si cuprinde fructe, legume, paine si linte. In aceste zile produsele lactate, vinul si uleiul de masline sunt interzise.

Motto-ul calugarilor,il aflam si dintr-un articol bine documentat si postat pe net de Nicu Durla: ,,Mananci pentru a trai, nu traiesti pentru a manca”. Asadar,spun eu,un evident contrast cu… lacomia!

P.S.Cele inserate mai sus au fost realitati din acei ani cand s-a filmat reportajul.In prezent poate ca unele locuri precum si descrierile lor s-au mai schimbat…Pentru a va convinge,incercati sa le vizitati!