Un documentar filmat într-o manieră specială

Regizorul Win Wenders recunoaşte că îi ştie opera lui Salgado de aproape 25 de ani. În urmă cu mult timp a cumpărat două fotografii care l-au mişcat, le-a înrămat şi le-a așezat deasupra birolui său, unde sunt și azi. Inspirat de aceste fotografii, Wenders i-a vizitat ulterior o expoziţie a lui Salgado (cea numită “At Work” – n. red.). Însă personal cei doi se cunosc doar de 5-6 ani.

Ne-am cunoscut la atelierul său din Paris”, spune Win Wenders. “Mi-a făcut turul studioului şi în special mi-a prezentat ultimul şi cel mai mare proiect al său: Genesis. La următoarea noastră întâlnire am descoperit că amândoi suntem mari microbişti. Am discutat şi despre fotbal, dar şi despre fotografie, în general. Într-o zi, m-a întrebat dacă n-aş vrea să-l însoţesc pe el şi pe fiul lui într-o călătorie, ceva fără un scop precis, dar pentru care ar fi avut nevoie de un punct de vedere obiectiv de la cineva neimplicat.

Regizorul german, acum în vârstă de 70 de ani, hotărâse să-i însoţească pe cei doi, tată şi fiu, în cel puţin două “misiuni” mari: în nordul Siberiei şi într-o expediţie cu balonul în Namibia. Din păcate, Wenders n-a mai putut călători, din motive de sănătate, astfel încât interviurile au fost realizate în Paris. Însă folosind o metodă specială: Win Wenders l-a filmat pe artistul fotograf printr-un ecran semitransparent pe care a proiectat cele mai importante fotografii ale brazilianului. Astfel, acesta vorbeşte din interiorul propriilor opere de artă, adresându-se atât spectatorilor cât şi imaginilor create de el.

În timpul primelor interviuri am apărut şi eu în cadru”, spune Wenders. “Dar pe măsură ce avansam, mi-am dat seama că eu ar cam trebui să dispar şi să las tot spaţiul lui Sebastião şi, nu în ultimul rând, fotografiilor. Opera trebuie lăsată să vorbească de la sine. Fotografiile le-am ales împreună, pe măsură ce Sebastião îşi depăna povestirile din călătoriile sale. Au fost ore întregi de selecţie…

Una din caracteristicile fotografiilor lui Sebastião Salgado este că foloseşte mereu metoda alb-negru. Regizorul Win Wenders a folosit şi el alb-negrul în câteva din filmele sale. “Mă identific total cu modul în care Salgado foloseşte albul şi negrul. O parte din film chiar l-am tras special alb negru, ca să se potrivească cu fotografiile lui. La un moment dat am atins acest punct într-unul din interviuri. În final însă, am hotărât să nu introducem în film acea discuţie. Eu am simţit că latura aceasta a operei sale poate fi înţeleasă şi fără a necesita explicaţii suplimentare”, spune Wenders.

Comments

comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Read more:
Dezamăgirea numită Simona Halep

Țineți-vă bine, că dau drumul la câini. Azi vorbesc despre Simona Halep și cum de-a ajuns dintr-un erou național o...

Tablete de vânzare!

Lume, lume! Tablete de vânzare! Ieftine, că vreau la mare! Am patru bucăți: Serioux S745TAB, folosită, 90 RON. 7 inci,...

Pariem?

- Bai Ioane, azi iar joaca Barca! - Hai ma lasa prostiile, stii ca nu-s eu cu fotbalul! - Hai...

Close